15 فوت و فن برای انتخاب رنگ مناسب

1396/11/11  فواد عمادی
در این مقاله به 15 نکته مهم جهت انتخاب رنگ مناسب برای فضای داخلی منزل میپردازیم.

یک رنگ انتخاب کن، هر رنگی

انتخاب رنگ از روی کارت رنگ ساده است. نکاتی که در این مقاله اشاره شده قوانین مربوط به رنگها را توضیح میدهد که طراحان با در نظر گرفتن آنها میتوانند در خانه هایشان اجرا کنند.

یک رنگ از بزرگترین الگوئی که در فضای اتاق وجود دارد انتخاب کن

اگر لوازمی در اتاق داری که دارای نقش و الگو هست، مثل یک فرش و یا یک اثر هنری بزرگ، برای انتخاب یک رنگ طبیعی برای دیوارها به رنگهای روشن آن نقش نگاه کن و رنگهای نزدیک به سفید را از آن انتخاب کن.

به صورت عمودی از تیره به روشن تزئین کن

روشی که بدون هیچ ریسکی باعث زیبا شدن هر فضائی میشود، استفاده از رنگ تیره برای زمین، رنگ متوسط برای دیوارها و رنگ روشن برای سقف است.

هر فضای داخلی انعکاسی از جهان بیرون است. زمین زیر پای ما تیره، ساختمانها دارای رنگهای متوسط و آسمان روشن است.

 

از فضاهای رسمی خانه شروع کن

به طور خاص ورودی، اتاق پذیرائی و اتاق نشیمن. اول الگوی رنگی برای این فضاها انتخاب کن، سپس یک رنگ را از این الگو انتخاب کن. به عنوان مثال مبل قرمز را در نظر بگیر و از قرمزیه آن کم کن و برای فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب و یا دفتر کار آن رنگ را استفاده کن.

از کارت رنگ استفاده کن

به طور کلی رنگهای مجاور روی کارت رنگ، رنگهائی مشابه و همخوان هستند. مانند آبی و سبز که بسیار آرامش بخش هستند و برای فضاهای غیر رسمی و خصوصی مناسب میباشند. این یک انتخاب خوب برای اتاق خواب است که شما میخواهید در آن استراحت کنید.

از لباس هایت الهام بگیر

بیشتر مردم لباسهائی میخرند که دوست دارند آنها را بپوشند و در آنها زیبا به نظر میرسند. به همین دلیل شما باید لباسی به اتاقتان بپوشانید که برای شما لذت بخش است. اگر لباس روزمره شما جین است، رنگ مبلمان را آبی نفتی انتخاب کن. اگر در زرد روشن جذاب میشوی از تم رنگ پرتقالی در بالشها، کوسن ها و لوازم اتاق استفاده کن.

به مشکی برگرد

طراح دکوراسیون مارک مک کالی پیشنهاد میکند همیشه از کمی مشکی در هر اتاقی استفاده کنید. رنگ مشکی باعث میشود دیگر رنگهای فضای اتاق بیشتر به چشم بیاید. برای یک تاثیر کوچک از آباژور مشکی و یا یک گلدان مشکی استفاده کن. و برای یک تاثیر بزرگ کابینتهای پائین آشپزخانه را مشکی کن.

از خاکستری ها استفاده کن

خاکستری مد روز است، از خاکستری برای طراحی داخلی استفاده کن. رنگ خاکستری باعث میشه رنگهای دیگر گرمتر و یا خنکتر به نظر برسند و هیمنطور با هر رنگی چه روشن و چه تیره همخوان است. 

از قانون 60-30-10 استفاده کن

وقتی دارید فضای اتاق را طراحی میکنید، 60 در صد از رنگ اتاق را به دیوارها اختصاص بده، 30 درصد مبلمان و 10 درصد لوازم ترئینی. این قانون همیشه جواب میدهد. این نسبت با بالانس کردن رنگهای اتاق، جذابیت فضا را بیشتر میکند.

کاری کنید فضاهای کوچک به چشم بیایند

اگر اتاق کوچکی در خانه دارید آن را رنگ سفید نکنید که بزرگتر دیده شود. با یک رنگ جذاب و چشمگیر آن را آراسته کنید. بگذارید اتاقهای بزرگ با نور زیاد فراخ تر شوند. و اتاقهای کوچک شما را در آغوش بگیرند.

تضاد گرم و سرد

در تصویر بالا استفاده از رنگ سرد خاکستری و رنگ گرم عسلی پرده ها نشان میدهد که تضاد این رنگها یک اتاق خواب را چطور بیدار میکند.

به یک تغییر دائمی اعتماد کن

همیشه شیک باش. دوگانه مشکی و سفید هرگز از مد نمی افتد. در تصویر بالا میتوانید ببینید که دو رنگ مشکی و سفید با کمی طلائی چه جلوه زیبائی به دراور داده است.

یک جلوه تک رنگ بسازید

رنگ مورد علاقه تان را در یک فضائی کوچک استفاده کنید مانند یک حمام. در تصویر بالا میبینید که رنگ سبز کابینت ها با دیوار ها و کف سفید ست شده است که بسیار چشم نواز است و در عین حال خسته کننده نیست.

قانون سه را دنبال کن

محدود کردن رنگهای اتاق به سه رنگ روشی است که همواره نتیجه مثبتی دارد. در تصویر بالا رنگ زرد اشباع، آبی نفتی , سبز چمنی به زیبائی در کنار هم ست شده اند.

سبک منحصر به فرد خودت را به نمایش بگذار

اگر صادقانه تزئین کنی، دیگران تقدیر میکنند چون این خود تو هستی، حتی اگر آنها هیچگاه به شیوه تو خانه هایشان را تزئین نکنند. این به این معنا هست که اگر تو میخواهی هر یک از اتاق های خانه ات را قرمز، سفید و آبی بکنی، انجامش بده. تو میتوانی باعث شوی هر رنگی زیبا به نظر بیاید تا وقتی که اون سبک شخصی خودت باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
سایر مقالات
تم های رنگی برای نشیمن 2

تم های رنگی برای نشیمن 2

به نظر شما چه رنگی برای نشیمن زیباتر هست؟ بیایید با هم چند نمونه از نشیمن های رنگی را ببینیم
تم های رنگی برای نشیمن 1

تم های رنگی برای نشیمن 1

به نظر شما چه رنگی برای نشیمن زیباتر هست؟ بیایید با هم چند نمونه از نشیمن های رنگی را ببینیم
15 فوت و فن برای انتخاب رنگ مناسب

15 فوت و فن برای انتخاب رنگ مناسب

در این مقاله به 15 نکته مهم جهت انتخاب رنگ مناسب برای فضای داخلی منزل میپردازیم.